Jak se liší cyklistická infrastruktura v různých evropských městech

25.05.2025

Evropa je plná měst, která se k cyklistice staví velmi odlišně – od cykloráje v Nizozemsku až po města, kde jsou cyklisté stále outsiderem v dopravním systému. Cyklistická infrastruktura se liší nejen svou kvalitou, ale i přístupem k plánování a bezpečnosti. Pojďme se podívat na konkrétní příklady.

🇳🇱 Amsterdam (Nizozemsko)Cyklistické nebe

  • Více kol než obyvatel – v Amsterdamu je cca 850 000 kol na 800 000 obyvatel.

  • Oddělené cyklostezky, semafory pro cyklisty, mosty i podjezdy.

  • Přednost cyklistů v mnoha částech města.

  • Město investuje desítky milionů eur ročně do zlepšení cykloinfrastruktury.

🇩🇰 Kodaň (Dánsko)Smart cyklistika

  • Cca 62 % obyvatel dojíždí do práce na kole.

  • "Zelené vlny" pro cyklisty – semafory se přizpůsobují rychlosti cyklisty.

  • Cyklistické dálnice mezi městem a předměstími.

  • Cyklista = plnohodnotný účastník provozu s vlastním prostorem.

🇩🇪 Berlín (Německo)Ve vývoji, ale ambiciózně

  • Vznikají nové cyklopruhy i tzv. "popup cyklostezky".

  • Společenský tlak na rozšíření bezpečné infrastruktury.

  • Berlínský plán: "Mobilita 2030" – do té doby výrazně posílit udržitelné formy dopravy.

🇫🇷 Paříž (Francie)Velká proměna za krátký čas

  • Město v posledních letech uzavírá část ulic autům a přeměňuje je na cykloprostory.

  • Vznik tzv. "koronapruhů" během pandemie se osvědčil a zůstává natrvalo.

  • Ambiciózní plán "Plan Vélo" do roku 2026 – Paříž chce být zcela cyklistická metropole.

🇪🇸 Barcelona (Španělsko)Kompromisní řešení v husté zástavbě

  • Superbloky – území, kde je omezen automobilový provoz a podporuje se pěší a cyklistický pohyb.

  • Cyklistika se podporuje spíše v kombinaci s MHD.

  • Postupné budování cyklostezek, ale často sdílené pruhy s auty.

🇨🇿 Praha (Česko)Pomalu, ale jistě

  • Relativně málo oddělených cyklostezek ve srovnání s jinými městy.

  • Kopcovitý terén a hustý provoz snižují přirozený potenciál.

  • Zlepšení v posledních letech – vznikají nové cyklotrasy, rozšíření Rekola, rozvoj městských plánů pro cyklodopravu.

  • Často chybí spojitost tras a bezpečné napojení na městskou infrastrukturu.

Co ovlivňuje kvalitu cykloinfrastruktury?

  • Politická vůle – podpora ze strany městské samosprávy je klíčová.

  • Způsob plánování – integrace cyklodopravy do dlouhodobého městského rozvoje.

  • Participace obyvatel – kde lidé aktivně prosazují cyklistiku, dochází k rychlejším změnám.

  • Kultura dopravy – v některých zemích jsou cyklisté běžnou součástí silnic, jinde stále považováni za "překážku".

Shrnutí

Cyklistická infrastruktura se v evropských městech liší podle místních podmínek, tradice a přístupu k udržitelné dopravě. Nizozemí a Dánsko jsou příkladem dlouhodobé vize a systematického budování, zatímco města jako Paříž či Berlín dohánějí ztrátu rychlými investicemi. Česká města mají potenciál, ale často chybí odvaha udělat z cyklistiky plnohodnotnou alternativu.

📚 Použité zdroje

🇳🇱 Amsterdam

🇩🇰 Kodaň

🇩🇪 Berlín

🇫🇷 Paříž

🇪🇸 Barcelona

🇨🇿 Praha